Kursu
Darbs
kursi@progmeistars.lv |
#76 2017. gada 12. maijs ® Pulkveža
Brieža 6-1, tel. 26428902, 67336035, www.progmeistars.lv |
Iestāšanas kursos.
Bez pārrunām tiek uzņemti: lietišķajās nodaļās skolēni sākot ar 5.klasi; programmēšanas sākuma un pamatnodaļās olimpiāžu godalgu ieguvēji un skolēni ar teicamām atzīmēm matemātikā (tas, kurš vēlas iestāties, uzrāda administrācijai diplomu vai liecību); programmēšanas sākuma un pamatnodaļās citu nodaļu audzēkņi, kas saņēma pasniedzēju rekomendācijas.
Citi
skolēni tiek uzņemti pēc pārrunu vai
iepazīšanās programmēšanas nodarbību
rezultātiem Vairākas tādas
nodarbības notiek visu gadu laikā. Ir jāapmeklē viena no
tām. Vienkārši sekojiet reklāmai mūsu mājas
lapā. Uz šādām nodarbībām vienmēr ir iepriekš
jāpierakstās. Lai to izdarītu, ir jāgriežas pie kursu
administrācijas. Tālr.67336035, 26428902, 28605451.
BOI’2017
No 25. līdz 30.
aprīlim Norvēģijas
pilsētā Bergen norisinājās Baltijas olimpiāde
informātikā BOI’2017. Baltiādē piedalījās 56
skolēni no Vācijas, Dānijas, Islandes, Latvijas, Lietuvas,
Norvēģijas, Polijas, Somijas, Zviedrijas un Igaunijas. Katrā
komandā maksimāli varēja būt 6 skolēni.
Kārtējo reizi vislabāk uzstājās
komanda no Polijas: 3 – zelta medaļas, 3 – sudraba medaļas.
Zviedrijas skolēnam Dāvidam Vernam (David Wärn)
arī absolūti labākais rezultāts. Polijas skolēnam
Mariušam Trelam (Mariusz
Trela) ir otrais rezultāts, bet trešais rezultāts ir
mūsu Ingum Jānim Pretkalņiņam, kurš īpašu labu
rezultātu sasniedza otrajā dienā. Zviedrijas komanda ieguva 1
zelta, 2 sudraba medaļas un 3 bronzas medaļas. Attiecībā uz
mūsu kaimiņiem, Igaunijas komanda izcīnīja 1 sudraba un 3
bronzas medaļas, Lietuvas komanda
– 1 bronzas medaļu.
Mūsu komandas rezultāti ir uzrādīti
tabulā. “Prg” nozīmē – mūsu kursu audzēknis,
abiturients vai gatavošanās olimpiādēm grupas
dalībnieks. Skolēni tabulā ir sakārtoti alfabēta
secībā.
Baļzins
Jegors |
Rīgas
96. vsk. |
9 |
Prg |
|
Jefimovs
Stanislavs |
Daugavpils
Krievu vsk - licejs |
11 |
|
|
Kriķis
Raitis Rūsiņš |
R.V.1.
ģim. |
11 |
|
|
Pretkalniņš Ingus Jānis |
R.V.1.
ģim. |
12 |
Prg |
zelts. |
Svarinskis Roberts Leonārs |
Pumpuru vsk |
11 |
Prg |
bronza |
Zajakins Aleksandrs |
R. 89. Vsk. |
12 |
Prg |
sudrabs |
Pēc šajā olimpiādē un Latvijas
informātikas olimpiādē iegūto rezultātu summas
Latvijas izlasē, kas uzstāsies starptautiskajā informātikas
olimpiādē IOI’2017, iekļuva: Ingus Jānis Pretkalniņš, Aleksandrs
Zajakins, Roberts Leonārs
Svarinskis, Raitis Rūsiņš Kriķis. Visus medaļu
ieguvējus un Jegoru trenē vadošais mūsu kursu
pasniedzējs S.Meļņiks.
Novēlēsim skolēniem veiksmi!
KSIM “Ñēsis
2017” .
Kopš 1996. gada
agrāk Ugālē, bet
kopš 2016. gada
Cēsīs notiek komandu
sacensības informātikā un matemātikā KSIM.
http://ksim.esy.es/httpksim-esy-es-1/
Šogad sacensības notika
5. maijā
Pēc nolikuma katra komanda
trīs cilvēku sastāvā saņem programmēšanas,
matemātikas un datu datorapstrādes uzdevumus. Šogad
pusfinālā startēja 100 komandas. Finālā iekļuva
12 labākās komandas, tajā skaitā mūsu divās komandas Progmeistars SVD (Aleksandrs Zajakins,
Daniels Keziks, Vladimirs Ščigaļevs) un Progmeistars RES
(Eduards Gaņkins, Roberts Leonārs Svarinskis, Sergejs Protčenko
). Plus
ārpus konkursa viena komanda.
Visi rezultāti dilstošā secībā
izskatās šādi:
1. Rīgas Valsts 1.ģimnāzija, Tfoe Oveft
2. Rīgas Valsts 1.ģimnāzija, Kvass
3. Progmeistars, SVD
4. Daugavpils Krievu vidusskola-licejs
5. Cēsu Valsts ģimnāzija
6. Rīgas Zolitūdes ģimnāzija
7. Progmeistars RES
8. Rīgas 13.vidusskola
9. Ventspils Valsts ģimnāzija
10. Rīgas 40.vidusskola
Ā/K Rīgas Valsts 1.ģimnāzija Ā/K
11. Siguldas Valsts ģimnāzija
12. Valmieras Valsts ģimnāzija
Apsveicam visus fināla dalībniekus! Īpašas uzslavas balvu ieguvēju sešiniekam.
Datorspēļu izstrāde
Latvijā.
Andrejs – talantīgs mūsu 2002.gada sponsoru grupas
beidzējs, strādāja par kursu pasniedzēju. Pasaules
informātikas olimpiādes IOI’2002 zelta medaļas ieguvējs,
uzņēmuma MadSword izpilddirektors.
|
|
Bērnībā es izmēģināju daudz dažādu sekciju. Programmēt sāku ar 5.klasi, un mani ievilka! Es „kaifoju” no programmu rakstīšanas. Mēs lielījāmies viens otra priekšā ar uzrakstīto programmu skaitu – pat visai vienkāršu, tādu kā vienādojumu risināšana. Skaits bija mērāms simtos.
Problēma
bija ar pieeju datoram. Mājās tāda nebija, bet skolā
varēja palikt pēc nodarbībām uz pāris stundām.
Vislielākā problēma bija vasarā. Kādu reizi es slepeni
ielavījos datorklasē, bet mani ātri izdzina. Tas taču ir
tik interesanti – uzdot sev uzdevumus un izpildīt tos. Un vēl
sacensties ar citiem. Īpaši forši bija veidot spēles –
vienkārši savāc interesantas mehānikas no
mīļākajām spēlēm. Piemēram, uz viena koda es
reiz izveidoju 3 spēles: kuģīšu kauja, GTA un Worms.
No kreisās puses uz labo izstādē MadSword dibinātāji un
māksliniece: Leonards Kvjatkovskis, Renāte (māksliniece),
Andrejs Birzgals, Andrejs
Peļipenko.
Guvu
uzvaras konkursos nominācijās „labākā spēle”. Un tas
viss Paskālā. Apguvu 320x200 256 krāsās. Pat
mēģināju izveidot savu 3D atveidotāju. Manas spēles
var apskatīties http://kindex.lv.
Taču, neskatoties uz to visu, līdz 11.klasei mani ne reizes nepaņēma uz informātikas olimpiādi. Protams, bija skumji, ka manī neredzēja programmētāju un visus laurus guva trīs vecāko klašu skolēni. 11.klasē es tiku Progmeistara kursu padziļinātas apmācības (sponsoru) grupā pie Sergeja Meļņika. Jau pēc dažiem mēnešiem es ieguvu pirmo vietu rajona olimpiādē. Es biju tik priecīgs, ka visu ceļu uz mājām skrēju lēkšus. 12.klasē es gatavojos vēl cītīgāk un ieguvu 2.vietu Latvijā, 3.vietu Baltijā un zeltu pasaules olimpiādē Korejā.
Tāpat kā visi olimpiāžu godalgu ieguvēji, aizgāju mācīties LU. Piedalījos ACM olimpiādēs. Strādāju par pasniedzēju Progmeistara kursos. Paralēli vācu komandu spēles izveidei. Regulāri pulcējāmies un apspriedām visvisādus sīkumus, taču, tikko lieta nonāca līdz programmēšanai, visi zaudēja interesi un „atkrita”. Pirmais secinājums: komandu pārbauda darbā. Nevajag sākt veidot lielu spēli – sāciet ar to, ko var paveikt dažu dienu laikā.
Es saistīju spēles izveidi ar diplomdarbu rakstīšanu universitātē. Pirms izveidot spēli ir jāuztaisa bīdnis. Viss laiks aizgāja bīdņa uzrakstīšanai, kurš vienalga nebija salīdzināms ar citiem. Bet spēles kā nebija, tā nebija. Otrs secinājums: pirmām kārtām veidojiet pašu spēli. Nevis reģistrāciju, ne galveno izvēlni, bet tieši spēles procesu. Tas ļaus gūt atgriezenisko saiti ar spēlētājiem uzreiz, un tas paaugstina motivāciju.
Steam Defense – kompānijas MadSword pirmā spēle
Pēc tam es iepazinos ar spēles izstrādes vidi Unity. Veidot spēles Unity vidē ir ļoti efektīvi. Mans bīdnis Steel Engine arī būtu līdzīgs Unity, bet, ar maniem tempiem, pēc gadiem 20.
5 gadus pēc universitātes beigšanas es apmeklēju vairākas konferences par spēļu izveidi. Starp citu, iesaku visiem, kas nodarbojas ar spēļu izstrādi, apmeklēt Gamedev meetups, ko rīko Latvijas Spēļu izstrādātāju asociācija (facebook.com/gamedev.lv).
Es sapratu, ka spēles ir ne tikai hobijs, ar to var pelnīt. Atradu partnerus, kas jau strādāja gamedev. Nolēmām izstrādāt spēli Steam Defense, action strategy, skats no sāna. Sākumā uz sava rēķina izveidojām prototipu: strādājām paši un maksājām māksliniekam no savas kabatas. Atradām investoru, saņēmām finansējumu, taču nepaspējām līdz galam pabeigt spēli noteiktajā termiņā. Pēc tam pus gadu strādājām bez maksas, taču neviens izdevējs tā arī nepiekrita palaist mūsu spēli.
Zebrainy – izglītojoša spēle bērniem (alfabēta apgūšana)
Radās iespēja strādāt ārpakalpojumu jomā – vai slēgt savu spēļu studiju un uz visiem laikiem aizmirst par savu sapni. Nācās “pārdot dvēseli nelabajam” un “nolaisties” līdz kauzālo spēļu klona izveidei... Pēc tam sekoja citi pasūtījumi. Un es atklāju, ka man ir interesanta ne tikai programmēšana, bet arī pasūtījumu meklēšana, efektivitātes uzskaite, uzņēmuma finanšu shēma, t.i., pakāpeniski es kļuvu par uzņēmuma izpilddirektoru.
Tagad es jau maz programmēju pats – vairāk darbojos kā mūsu programmētāju konsultants. Trešais secinājums: pirms veidot kaut ko savu, iemācies darīt tā, kā dara citi. Daudzi Latvijas uzņēmumi, kas veidoja unikālas spēles, aizvērās.
MMORTS Vikings (vēl izstādē)
Tādā veidā 2 gadu laikā uzņēmums izauga līdz 15 darbiniekiem. Sarunājām ar mūsu lielāko pasūtītāju par partnerattiecībām. Vēl viena gada laikā palielinājām darbinieku štatu jau līdz 45 cilvēkiem, un sākām vairāk domāt par mūsu spēļu kvalitātes uzlabošanu. Tagad mēs veidojam 2 spēles nedēļā.
Veidojam kauzālas spēles mobilajām ierīcēm (tādas kā Curse of the Pharaoh, Solitaire Adventures), izglītojošas spēles bērniem (Zebrainy), lielas stratēģijas un pat programmu, kas palīdz noteikt vislabāko laiku bērniņa ieņemšanai. Pašlaik sākam veidot spēles VR (virtuālā realitāte – medības, zveja, kvesti), MMORTS. Mūsu spēles spēlē miljoniem cilvēku. Rīkojam meistarklases spēļu izveidē. Pašlaik plānojam jaunu kursu.
Madsword organizē bezmaksas
semināru par datorspēļu izstrādi Unity vidē.
Galvenais padoms, ko varu dot: visā sīki iedziļinieties, izpētiet nianses, nemeklējiet attaisnojumus. Tas padarīs jūs par speciālistu. Bieži notiek tā, ka pie mums atnāk cilvēki, kas vēlas strādāt par spēļu dizaineriem, bet viņiem nav nekādas pieredzes. Es parasti viņiem jautāju, kāpēc viņi netaisa kartes esošajām spēlēm, tādām kā Heroes un Counter-Strike, neraksta modus, neliek savus serverus, neveido savas galda spēles. Piemēram, ir atvērts pat Doom 3 izejošais kods! Unity Asset Store var atrast gatavo projektu avotus. Staigājiet uz gamedev mītapiem, iepazīstieties ar cilvēkiem, apmainieties ar idejām. Tas dos jums motivāciju un palīdzēs atrast partnerus.
Ja esat pieredzējis programmētājs jebkurā programmēšanas valodā (vēlams C# vai Java, bet bez zināšanām Unity), esat ieinteresēts strādāt gamedev, uz jums var paļauties un jūs varat patstāvīgi apgūt zināšanas, mēs varam jums piedāvāt programmētāja darbu.
Ja jūs vienmēr sapņojāt izveidot savu Fallout, esat veidojis savas galdenes, veidojāt līmeņus, modus, čītus, mainījāt konfigurācijas vai ķidājāt svešas spēles ar mērķi uzzināt, kā tās darbojas, mēs varam jums piedāvāt spēļu dizainera darbu.
Ja esat talantīgs cilvēks, sapņojat veidot spēles, bet neprotat programmēt vai zīmēt – jūs varat izmēģināt sevi izstrādātāja-iesācēja lomā pie mums un pētīt spēļu izstrādes industriju no iekšpuses. Jūs izvirzīsiet savas idejas, ievietosiet bildes, skaņas, papildināsiet GUI, veidosiet efektus, pēc iespējas – programmēsiet kādus sīkumus.
Tāpat mēs pieņemsim darbā 3D-modelētājus, animatorus un projektu menedžerus.